APA ERTI ISTILAH NGAYAU

APA ERTI ISTILAH NGAYAU

Ngayau ialah salah satu daripada ekspedisi serangan yang dilakukan dalam Adat Tradisi Suku Kaum Dayak Iban pada suatu masa dahulu. Pada mula nya Ngayau dilakukan atau dimulakan daripada asal usul Suku Kaum Dayak Mengayau, iaitu salah satu daripada suku kuam yang tinggal di Kalimantan Barat, Indonesia.

Erti istilah perkataan Ngayau ialah bermaksud : Satu ekspedisi sekumpulan manusia yang pergi menyerang perkampungan atau rumah panjang orang lain yang mana ia dikenali sebagai “Kayau Serang”. Dan satu lagi jenis serangan yang dilakukan yang mempunyai jumlah pengikut nya yang kecil dan ia dikenali sebagai “Kayau Anak”. Kayau Anak ini ialah satu serangan yang sangat ditakuti oleh semua orang pada zaman dahulu kala.

Maka erti “Kayau Serang” ialah sekumpulan besar manusia berhimpun dan berkumpul menjadikan satu kelompok yang besar setelah dipanggil oleh seorang ketua dan merancang untuk mengatur satu serangan terhadap pihak musuh yang mana mereka adalah datang beramai-ramai daripada rumah panjang yang berlainan untuk menyerang musuh mengikut kata-kata perintah daripada ketua mereka yang dikenali sebagai “Tuai Kayau” atau “Tuai Serang”.

Maka erti “Kayau Anak” ialah satu ekspedisi serangan terhadap musuh yang diatur oleh sekumpulan kecil penduduk yang terdiri daripada lebih kurang dua puluh orang pahlawan perang yang cukup berani menentang pihak musuh atau lebih kecil daripada itu. Mereka pergi menyerang musuh ketika musuh itu dalam perjalanan ke sawah bendang, dalam perjalanan mandi ke sungai, atau sedang mencari paku pakis didalam hutan, atau sedang berburu atau berikan didalam hutan.

Mereka melakukan serangan ini tanpa sebarang perancangan rapi atau boleh dikatakan ia dilakukan secara sepontan akibat hati yang memberontak terhadap pihak musuh. Sebab itulah kita pernah mendengar cerita orang Iban dahulu yang pergi ke sawah bendang mesti dijaga oleh sekumpulan pahlawan yang cukup gagah dan berani mentang musuh kerana takut mereka akan menjadi mangsa serangan kayau anak. Sila baca dalam cerita “Peturun Iban” dalam babak “Bangsa Seru” yang mana ia ada menceritakan cucu seorang Pahlawan Iban yang bernama Demong, yang menjadi ketua suku kaum Iban di kawasan Batang Paku, Betong yang dikenali dengan nama Belaki, telah mati kena serang kayau anak oleh suku kaum Seru ketika mereka sedang mengerjakan sawah bendang di kawasan yang dikenali sebagai Tanjung Kundong, Batang Paku, Betong. Turut mati bersama nya ialah isterinya yang bernama Beremas (adek kepada seorang Ketua Serang Iban yang bernama Uyut atau dikenali dengan panggilan Bedilang Besi). Bedilang dalam bahasa Iban ialah satu tempat dimana orang Iban menyalai kepala musuh yang telah dipenggal dirumah panjang pada masa dahulu. Juga turut terbunuh ialah ipar Belaki yang bernama Kadir.

Tetapi suku kaum Seru yang telah melakukan kayau anak itu Berjaya dikejar dan ditawan oleh pahlawan mereka yang bernama Jimbai, Umar, Jelema dan Buma. Kaum Seru itu mati dibunoh ketika mereka sedang berehat sambil menunggu rakan mereka memanjat pokok keranji setelah melarikan diri sambil membawa bersama mereka kepala Belaki yang telah dipenggal. Kaum Seru itu dibunoh di kawasan yang dikenali sebagai Bukit Tampak Panas diantara benua Batang Paku dan Batang Rimbas.

Semasa eksepedisi ngayau ini pahlawan yang telah berjaya mengalahkan musuh mereka mestilah memenggal kepala musuh yang telah mereka bunuh sebagai satu tanda keberanian mereka dalam serangan tersebut. Mereka juga akan merampas semua harta benda musuh yang mereka suka, sesuka hati dan juga menangkap semua musuh yang masih hidup untuk dibawa pulang ke kampung halaman supaya musuh itu nanti akan dijadikan sebagai hamba abadi mereka. Ada juga mereka yang berjaya mengalahkan musuh ini menangkap anak putri Ketua Kayau musuh dan dijadikan sebagai isteri mereka.

Sebab utama mereka mesti memenggal kepala musuh dan membawa nya balik ke rumah panjang mereka ialah sebagai satu tanda keberanian, ketangkasan dan kegagahan mereka ketika menentang pihak musuh.semasa eksepidi ngayau itu tadi. Dan mereka yang telah berjaya memenggal kepala musuh itu tadi atau berjaya membunuh musuh mereka dikenali oleh suku kuam Dayak Iban sebagai “Bedengah” dan juga mereka ini dikenali oleh orang ramai sebagai “Bujang Berani” atau sama erti dengan pahlawan oleh suku kaum Melayu.
Cerita mengenai Ngayau ini pernah ditulis dalam buku oleh Karya Bock dalam tahun 1881 yang berjudul “The Head Hunters Of Borneo” yang menceritakan suku kaum Dayak Iban ialah satu suku kaum yang tinggal di kepulauan Borneo yang dikenali ramai kerana berani berkorban nyawa hingga ke titisan darah yang terakhir kerana hendak mendapatkan seberapa banyak kepala musuh yang berjaya dipenggal yang berjaya ditawan ketika mereka pergi Ngayau, yang mana ia boleh menaikkan nama mereka sebagai orang yang dikenali ramai dan dilantik sebagai seorang ketua dikalangan kaum mereka.

Sebab lain Ngayau ini dilakukan ialah kerana berakhir nya tempoh berkabung oleh suku kaum Dayak Iban sewaktu masa dahulu di rumah panjang berkenaan. Sebelum tempoh berkabung itu tamat tempoh, maka semua suku sakat orang yang telah meninggal dunia itu akan memanggil semua penghuni di rumah panjang mereka untuk bermesyuarat membincangkan bagaimana mereka hendak pergi menamatkan tempoh berkabung itu ke kawasan yang lain, yang lebih jauh supaya ia lebih bersejarah bagi mereka.

Mengikut adat tradisi suku kaum Dayak Iban dahulu mereka yang pergi itu ialah bertujuan untuk “Ngayau Anak” mendapatkan kepala manusia untuk menamatkan tempoh mereka berkabung di rumah panjang berkenaan sebagai ganti kepada ahli keluarga mereka yang telah meninggal dunia itu. Setelah mereka berjaya mendapatkan kepala manusia itu mereka akan balik secepat mungkin dan apabila mereka telah sampai di rumah panjang, mereka akan disambut dengan meriah sekali yang mana ia dinamakan sebagai “Mangka Ka Selaing” yang bermaksud berdoa kesyukuran.

Setiba nya mereka di pintu masuk utama rumah panjang berkenaan, mereka akan berteriak sekuat-kuat hati sebagai satu amaran menandakan mereka telah sampai, dan ia juga akan dibalas dengan pukulan gong daripada penduduk rumah panjang tersebut. Ketibaan mereka akan disambut seperti mana adat menerima ketibaan seorang pahlawan perang. Kepala manusia yang dibawa balik itu akan disambut oleh seorang perempuan yang terpilih atau isteri pahlawan itu sendiri menggunakan nyiru yang digunakan sebagai tampi oleh mereka. Atau ia akan disambut menggunakan satu pinggan seramik yang besar sais nya, diseliputi menggunakan satu kain tenunan suku kaum Dayak Iban yang dikenali seabagai “Pua Kumbu” iaitu sejenis kain yang dibuat khas secara tradisi oleh suku kaum Dayak Iban untuk sesuatu upacara yang besar-besaran. Ia juga disambut mengunakan sampi serapah bahasa yang simbolik digunakan oleh suku kaum Dayak Iban untuk menyambut kepala musuh.

Setelah kepala musuh itu dibawa masuk ke dalam rumah panjang barulah orang lain di rumah panjang itu secara bergilir-gilir membawa bersama mereka kepala musuh itu dengan cara tarian yang simbolik sepanjang rumah panjang tersebut yang dikenali sebagai “Naku Antu Pala” sehinggalah kepala musuh itu sampai ditengah-tengah ruang tamu orang yang berkabung itu. Selepas kepala musuh itu tiba di ruang tamu orang yang berkabung itu baru upacara berkabung tersebut ditamatkan.

Mengikut adat tradisi suku kaum Dayak Iban dahulu sepanjang tempoh berkabung tersebut ahli keluarga si mati tidak dibenarkan memotong rambut, penduduk di rumah panjang tersebut tidak boleh mengadakan sebarang upacara keramaian, tiada pelawat dari rumah panjang lain dibenarkan bertandang ke rumah panjang mereka dan banyak lagi pantang larang lain yang menandakan suasana sedih dan pilu akibat kematian itu tadi.
Selesai sehaja upacara berkabung itu tadi ditamatkan, maka kepala musuh itu akan dibawa ke ruang tamu ketua di rumah panjang berkenaan. Kepala musuh itu akan ditempatkan di tempat khas yang dikenali sebagai”Bedilang Tampun”, ia itu tempat dimana kepala musuh itu akan disalai didalam rumah panjang tersebut. Kepala musuh itu akan menjadi sebagai tanda harta pusaka pahlawan perang di rumah panjang berkenaan. Selepas itu barulah orang yang tinggal di rumah panjang itu mengadakan uapacara keramaian yang dinamakan “Gawai Enchaboh Arong”, iaitu sebagai tanda kesyukuran keatas kemenangan pahlawan perang menewaskan musuh mereka.

Maka atas sebab keberanian, kekuatan, ketangkasan dan pengorbanan jiwa, maka mulailah suku kaum Dayak Iban pada zaman dahulu berasa bangga dan terus melakukan espedisi serang “Ngayau” untuk membalas dendam keatas kematian ahli keluarga mereka yang terkorban di tangan pihak musuh tanpa sebarang sebab yang tidak diketahui. Mereka juga melakaukan “Ngayau” ini kerana hendak merampas tanah pusaka orang lain, berebut kuasa untuk menjadi pemimpin, dan juga hendak mengambil kesempatan merampas harta benda orang lain. Maka sesiapa yang berjaya menewaskan pihak lawan dalam ekspidisi “Ngayau” ini akan mendai terkenal, terbilang sebagai pahlawan perang dan dihormati ramai di kawasan berkenaan.

Lelaki itu tadi apabila dia telah dikenali ramai sebagai pahlawan perang setelah dia balik daripada ekspedisi “Ngayau”, maka dia akan membuat sesuatu tanda di tubuh badan nya yang dikenali sebagai tattoo badan yang becorak hitam bemotifkan manusia, binatang atau tumbuh-tumbuhan. Tatto ini dikenali sebagai “Ukir” atau”Kelingai”. Mereka juga boleh menggunakan topi yang dikenali sebagai “Ketapu” atau “Selapok Betunjang” yang mana topi tersebut akan dikepilkan dengan bulu burung merak atau kenyalang. Mereka juga boleh menggunakan baju yang diperbuat daripada kulit binatang buas seperti harimau dahan, harimau bintang dan beruang yang dikenali sebagai “Gagong”.

Pahlawan perang yang hendak pergi mengikuti ekspedisi “Ngayau” ini mestilah ada memiliki petanda yang baik melalui mimpi dan juga bunyi burong yang mereka pecayai boleh membantu mereka menentukan nasib sebelum mereka pergi “Ngayau”.atau membuat perahu besar untuk espedisi berkenaan. Dalam semua perkara yang mereka hendak lakukan akan didahului dengan upacara “Miring”, iaitu satu upacara sembahan kepada tuhan yang mereka percayai boleh membantu mereka semasa melakukan serangan “Ngayau” itu nanti. “Miring” mesti dilakukan kerana mereka percaya bahawa dewa atau “Tua” mereka akan pergi bersama dalam serangan itu dan menolong mereka menjayakan serangan tersebut.
Mengikut buku yang ditulis seorang pengarang novel yang bernama Miller dalam tahun 1946 yang berjudul “Black Borneo”. Dia ada mengatakan bahawa semua pahlawan perang suku kaum Dayak Iban yang pergi “Ngayau” itu ada mempunyai kekuatan, ketangkasan dan keberanian yang luar biasa daripada manusia biasa yang lain. Dan apa yang berlaku ke atas pahlawan tersebut ialah mereka mempunyai kuasa yang luar biasa, yang tidak diketahui dari mana punca nya ketika berlawan dengan pihak musuh, lebih-lebih lagi apabila mereka telah berjaya memenggal kepala musuh mereka.

Dan juga mengikut kepercayaan suku kaum Dayak Iban, tengkorak manusia yang mati dibunuh itu mempunyaui banyak kuasa yang boleh membantu mereka pada zaman dahulu sekira nya ia dijaga dengan baik dan dihormati oleh pemilik nya. Tengkorak manusia itu juga dikenali sebagai “Antu Pala” boleh digunakan untuk merawat pesakit yang sakit tenat apabila diadakan upacara “Gawai Burong”, iaitu upacara keramaian untuk memohon restu mengubat pesakit secara tradisional menggunakan kuasa roh orang yang telah di penggal kepala tersebut. “Antu Pala” juga boleh digunakan oleh petani untuk memohon hujan turun ketika musim kemarau panjang yang kering kontang. Dan apabila kuasa pada “Antu Pala” itu telah habis atau berkurangan, maka sebab itulah salah satu daripada punca nya mengapa mereka pergi “Ngayau” semula untuk mendapatkan ganti supaya mereka berkekalan memilki “Antu Pala” yang boleh membantu hidup mereka sepanjang masa. “Antu Pala” juag boleh digunakan untuk menjaga rumah atau sawah daripada dibinasakan oleh binatang liar sekira nya ada orang yang berilmu boleh menjadikan kuasa nya ujud seperti dikehendaki oleh pemiliki itu.

Mengikut buku yang ditulis Mc Kinley dalam tahun 1976, dia ada bertanyakan kenapa suku kaum Dayak Iban apabila mereka selamat balik daripada ekspidisi. “Ngayau” zaman dahulu mesti membawa balik kepala musuh yang telah dipenggal dan tidak membawa bahagian badan yang lain sebagai tanda keberanian mereka sekalu seorang pahlawan perang. Dan dalam pendapat beliau bahawa suku kaum Dayak Iban merasa bangga apabila bailik daripada eksepidisi “Ngayau” dan membawa bersama mereka kepala musuh yang telah berjaya dibunuh sebagai tanda kemenangan kerana suku kaum Dayak Iban percaya bahawa kepala musuh itu adalah sama seperti sebatang tubuh badan musuh berkenaan. Kerana daripada gaya rupa muka manusia di kepala tersebut kita boleh dengan mudah mengenali siapakah orang itu dan juga ia membolehkan mereka mengetahui siapakah suku sakat mangsa pembunuhan semasa serangan “Ngayau” itu.

Dalam ekspedisi “Ngayau”, semua pahlawan perang suiku kaum Dayak Iban boleh menunjukkan keberanian, kekuatan dan juga ketangkasan mereka ketika menyerang pihak musuh, yang membolehkan mereka berusaha mendapatkan gelaran sebagai “Bujang Berani”. Bujang Berani juga adalah menjadi rebutan dikalangan semua gadis pada zaman dahulu untuk dijadikan sebagai suami atau mereka juga dengan mudah akan diterima oleh Ketuai Kayau, atau orang kenamaan yang kaya raya untuk menjadi menantu ketika mereka mencari calon menantu ketika upacara meminang dilakukan.

Mengikut cerita orang dahulu kala iaitu “Ngayau” ini dimulakan oleh seorang dewa suku kaum Dayak Iban yang bernama Keling yang berasal dari benua Panggau Libau Lendat Di Biau Takang Isang dimana dia mendapat gelaran Keling Gerasi Nading, Bujang Berani Kempang, Maioh Rambang. Dan perbuatan memenggal kepala musuh itu pada mula nya dilakukan oleh seorang dewa yang bernama Lang Sengalang Burong ketika mereka berperang menentang suku kaum Inggeris di lautan belantara. Maka kerana terlalu marah ketika menyertai ekspedisi “Ngayau” itu tiba-tiba Lang Sengalang Burong terus memotong kesemua bangkai musuh yang telah berjaya dibunuh, dan seterusnya dipotong nya dibahagian kepala yang mana ia memisahkan kepala dan badan tersebut,dan terus dibawa nya kesemua kepala musuh itu balik ke rumah panjang mereka di Gelong Batu Nakong sebagai bukti bahawa dia adalah “Bujang Berani” atau seorang pahlawan perang sebenar.

Posted by John Adam Gilbert at 8:12 AM 1 comment:

http://ceritaanaksarawak.blogspot.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s